Presencialitat a segon d'ESO i a segon de batxillerat

Des de dia 1 de setembre l'equip directiu del Llompart ha treballat per aconseguir la presencialitat de segon d'ESO i segon de batxillerat. Us explico les principals passes que hem fet i els entrebancs que hem trobat.

En tots aquests mesos les instruccions de l'administració s'han anat completant i ampliant, però sempre s'han mantingut dos condicionants inapel·lables: la distància d'1'5 metres entre alumnes i la reunió màxima de 20 alumnes per aula.

Quan vàrem haver d'organitzar la presencialitat al 100% de l'alumnat de primer d'ESO, optàrem per reorganitzar unes aules de tecnologia i dibuix per allotjar-hi els grups sencers ja que amb la distància de seguretat hi caben més de 45 persones, una ràtio molt superior a la de 20. Així, a més de garantir la presencialitat diària, també garantíem que tot l'alumnat de primer d'ESO tindria professorat especialista de les seves matèries. L'administració s'hi negà en rotund perquè no complíem la màxima de 20 alumnes per aula. Per tant, vàrem haver de crear dos grups addicionals traient alumnat de cada un dels quatre grups originals. Per atendre aquests dos grups nous, l'administració ens va enviar mitja professora de música, així que la resta de matèries i les tutories s'han generat amb hores de caps de departament, comissions i increment d'hores lectives d'un bon grapat de docents nostres.

Fer aquesta operació a segon d'ESO i a segon de batxillerat és inviable per una sèrie de qüestions objectives que escapen a la nostra voluntat:
  1. La ratio màxima de 20 alumnes. Amb el cas del segon de batxillerat s'entendrà molt bé: la mitjana d'alumnat per grup és de 30 i escaig i tenim 8 grups de segon de batxillerat. Això vol dir que, per fer el mateix que férem a primer d'ESO, hauríem de treure 10 alumnes de cada grup, és a dir 80 alumnes, que hauríem de col·locar en 4 grups nous de 20 alumnes cada un. Això requeriria 4 aules i una vintena de docents addicionals.
  2. La no disponibilitat d'espai adient. Per a l'increment de presencialitat de qualsevol nivell, es fa imprescindible una aula per a cada grup nou, de la grandària suficient com per garantir la ratio màxima i amb la dotació informàtica i de mobiliari corresponent. Recordem que en el cas de segon de batxillerat necessiraríem quatre aules addicionals que no tenim ni al centre ni al CEPA Campo Redó.
  3. La no disponibilitat de professorat addicional. Per a l'increment de la presencialitat de qualsevol nivell, també és imprescindible un equip docent per a cada grup nou. Recordem que estem garantint la presencialitat de qualitat de primer d'ESO amb la mateixa quota de professorat que teníem sense aquests grups nous i amb només mitja professora de música més. L'administració ja ens ha comunicat que no disposa de recursos econòmics per contractar el professorat necessari. A més, els centres de titularitat pública tenim prohibit contractar docents pel nostre compte.
En resum, els factors que ens impedeixen ampliar la presencialitat a segon d'ESO i segon de batxillerat són els següents:
  • Les instruccions de l'administració (20 alumnes per aula, 1'5 metres de distància).
  • La no disponibilitat d'aules ni d'hores de docència necessàries.
  • El volum d'alumnat que tenim tant a segon d'ESO com a segon de batxillerat.
  • La casuística d'assignatures compartides entre grups.
  • Amb la mateixa quota de professorat exacta del curs 2019-2020, hem d'atendre 100 alumnes més, amb la majoria de docents a vint hores lectives o més.

Comentaris

  1. Gràcies per recordar-mos el procés viscut des del començament perquè clarifica responsabilitats i és funció de l'administració educativa garantir l'equitat i la igualtat d'oportunitats de tots els alumnes, parlaré aquí dels alumnes de 2n de batxillerat perquè han de realitzar LES PROVES PAU per accedir a estudis universitaris.

    En les circumstàncies actuals l'alumnat de 2n de batxillerat d'aquestes illes està dividit en dos col·lectius: un col·lectiu que té presencialitat completa i per al que la diferència respecte d'un any normal és portar mascareta i seguir les normes bàsiques de desinfecció, i un altre col·lectiu que cursa el 2n de batxillerat semipresencial de manera que desenvolupa la meitat de les hores lectives al centre i l'altre meitat a casa. Estar en un col·lectiu o l'altre depèn del centre en el que estàs matriculat, si es tracta d'un centre petit o amb batxillerats amb pocs alumnes gaudeixes de presencialitat completa i si estàs en un centre gran com ara l'IES Josep Maria Llompart, amb 8 línies de batxillerat i 30 alumnes de mitjana per grup, doncs pateixes semipresencialitat amb totes les implicacions que això suposa per la teva preparació per molts d'esforços que faci el professorat.

    És per aquest motiu que he enviat un escrit al nostre inspector traslladant-li la següent pregunta:

    Com es pot assegurar la igualtat d'oportunitats dels nostres alumnes de 2n de batxillerat davant les proves PAU i, per tant, davant del sistema de selecció que han de passar per accedir als estudis de graus universitaris amb nota d'accés?

    Tot d'una que contesti vos ho faré arribar.

    ResponElimina
  2. Estic totalment d'acord amb l'escrit enviat a l'inspector del centre però crec que seria mes efectiu si el signéssim tots.
    Gràcies
    Alícia Aguiló

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Propostes per a les reunions virtuals

Comentaris als acords de la conferència sectorial d'educació per al curs 2020-2021

TIC? TAC? TOC?